26 December 2010

Merenjis? Syirik?



Semalam, aku dan beberapa org ahli kelab gamelan telah menghadiri sebuah majlis perkahwinan bertempat di KAED Gallery IIUM. Kitorang perform kat majlis tu dari awal hingga la ke penghujung majlis (tapi ada la stop along the way).

Ok, majlis ni normal macam wedding2 yang lain. Tapi ada dua benda aku nak highlight. 1 elok, dan 1 lagi tak elok. Yang tak berapa nak elok pasal majlis ni ialah, kumpulan pemain kompang. MACAM HARAM! Diorang menggelarkan diri diorang sebagai Pinggiran Batu Cave. Malas nak debat pasal nama dia. Yang mata aku ni macam nak berdarah je tengok diorang ni, ada ke patot diorang pakai t-shirt xde kolar hitam + jeans ketat??? Pastu dengan rambut diorang ni serabai mcm budak2 x pernah mandi. Menyesal gak aku tak ambik gambar diorang semalam. Punya la tercengang aku dok perati diorang sampai terlupa. Pastu diorang bersilat pulak. Ada pulak tu, yang sampai nampak bontot.EEEE....Buat rosak majlis orang je la...dah la bunga silat sumbang. Apa nak jadi la diorang tu?Marah ni!!

Tapi, yang elok sangat2 pasal majlis ni ialah, dia takde sesi tepung tawar. Sesi tu di gantikan dengan sesi 'Salam Perkenalan'. Takde renjis2! I LOIKE!!!

Kenapa aku suka?

Sebab dalam Islam, takde nyer renjis2 ni. Orang melayu dok terpengaruh dengan adat istiadat Hindu. Dan setakat yang aku tau, merenjis ni kira macam nak buang sial la kan? Tu kan dah syirik nama nya. Istiadat merenjis

Jadi, aku saran kan kepada umat2 Islam di luar sana, dan diri aku sendiri. Takyah la kita continue adat mengarut ni. Salam2 sudah. Macam pengantin semalam.

K lah. Den dah ponat ni. CHOW CHIN CHOW!!

Harmless Blogger signing out!

No comments:

Post a Comment